Wat kan Klassenkompas voor je betekenen?


Begeleidingstraject van een moeilijke groep, dynamische groep

We willen allemaal dat er een veilig leef- en werkklimaat is in de klas. Welzijn en welbevinden zijn cruciaal voor het behalen van goede resultaten. Soms is dat niet makkelijk te realiseren, zijn er met een groep al verschillende interventies geprobeerd maar lijkt het niet te lukken. Niet alleen bij de start maar ook tijdens het schooljaar is het mogelijk om een groep te ‘resetten’.

Starten vanuit de kwaliteit van de leerkracht en de kwaliteit van de groep, wat gaat er al goed, is de positieve start van het traject. In welke groepsfase zit de groep, waar zit de groep op de sabotagelijn (Deep Democratie), wat is de uitdaging (Kernkwaliteiten), de dynamiek (Human Dynamics), wat is het thema van de groep. Zo wordt de groep in kaart gebracht. Samen met de leerkracht maken we een plan waarin praktische en haalbare doelen staan. De leerkracht ontwikkelt competenties en krijgt inzichten die bruikbaar zijn om grip te krijgen op het groepsproces. De kinderen worden betrokken bij de veranderingen in het groepsproces en ontwikkelen eigenaarschap over het sociaal emotioneel leren.


Begeleiden van startende leerkracht of zij-instromer

Als startende leerkracht komt er veel op je af. Het regie voeren op de groepsdynamiek, alle kinderen echt zien, klassenmanagement, consequent zijn,  het omgaan met verschillende ouders, zijn maar een paar voorbeelden van de vele verantwoordelijkheden van een leerkracht.

Een begeleidingstraject  op maat kan een steun zijn voor een startende leerkracht, zorgen voor meer zelfvertrouwen en persoonlijk meesterschap.  Uitgaan van de kwaliteit van de leerkracht, wat gaat er al goed, is de positieve start van het traject. In het plan staan praktische tips waar je als leerkracht direct de volgende dag mee aan de slag kunt gaan, zoals regie voeren op gewenst gedrag. Het welzijn en welbevinden van de leerkracht heeft direct invloed op het groepsklimaat en daarmee op de resultaten van de groep.



Begeleiden van senior leerkracht

Het is belangrijk om oudere leerkrachten te behouden voor het onderwijs. Een begeleidingstraject op maat kan zorgen dat een leerkracht tot zijn /haar pensioen met plezier voor de groep staat.

Workshops over een sociaal veilig klassenklimaat

Ben je op zoek naar een preventieve aanpak voor een sociaal, veilig klassen- en schoolklimaat, dan sluit een workshop over groepsvorming daar goed bij aan. Voorbeelden van workshops voor het hele team:

  • Een goede start van het schooljaar 
  • De groep in beeld
  • Afscheid nemen aan het einde van het schooljaar. 

Als team krijg je meer inzicht in het groepsproces en de groepsvormingsfasen.  Praktische tools zorgen ervoor dat je direct de volgende dag aan de slag kunt gaan. Je weet hoe je regie kunt voeren op gewenst gedrag en de beste inzet van Energizers, hoe grip te krijgen op de groep. Een workshop wordt op school gegeven en duurt 2,5 -3 uur.



Referenties


Hennie kwam bij ons op school voor de begeleiding in een groep 8 in combinatie met de begeleiding van een startend leerkracht. Deze groep 8 had een turbulente tijd achter de rug met veel wisselende leerkrachten en een negatieve beleving in de groep zelf. Een startend én sterke leerkracht wilde de uitdaging aangaan om van deze groep weer een groep te maken en rust terug te brengen in de groep. Hennie Pes heeft de leerkracht en de groep hierin begeleid. Hennie stemt zorgvuldig af en kan met haar expertise adviseren, feedback geven maar ook actief met de klas aan de slag waarbij de leerkracht participeert en/of meekijkt. De deskundige en prettige begeleiding heeft er toe bijgedragen dat de leerkracht zich gericht heeft kunnen bekwamen om daarmee met een vertrouwd en deskundig gevoel actief met de klas aan de slag te gaan. De bedoelde rust en veiligheidsbeleving is er ook daadwerkelijk weer gekomen. Dit is bekrachtigd in een veiligheidsmonitoring waar positief gescoord is, een deskundiger startend leerkracht die veel geleerd heeft, een klas die meer rust ervaart en ouders die dit positief bekrachtigen.

Hennie, namens de kinderen, de leerkracht, ib en directie….bedankt!

Hartelijke groeten,

Tom van Ginkel (directeur)

Katholieke basischool Pante Rhei
Palmedreef 4
6716 HB Ede
0318-625365
directie.pr@skovv.nl
www.pantarhei-skovv.nl



Vorige week is Hennie voor een laatste maal in mijn groep 7/8 op bezoek geweest. We kunnen een  mooi traject afronden. 

Toen ik in augustus met deze klas startte, werd mij al snel duidelijk dat er veel “muziek” in de groep  zat. Maar wat klonk de muziek vaak vals, wat waren er veel solisten en wat werd er slecht samen  “muziek” gemaakt. Hoe verder te gaan als “dirigent”?  

De groep noemde zichzelf een drukke groep en leek zich bij die benaming neer te leggen. Rustig  werken, je concentreren, gezellig spelen lukte niet, want “dat kunnen we gewoon niet” . Een hele  uitdaging dus om daar verandering in aan te brengen.  

Hennie heeft geobserveerd in de klas en veel knelpunten gezien en benoemd. Zij heeft met alle  kinderen, in groepjes, gesproken en dat alles resulteerde in een plan van aanpak. In overleg met  directie en IB-er is het plan besproken en gefinetuned om het passend voor de groep te krijgen. 

Vijf doelen voor goed werkgedrag en vijf doelen voor sociaal gedrag werden in de groep besproken  en in de vorm van een databord zichtbaar gemaakt. Reflectie op deze doelen met de kinderen  leverde pionnen in een beloningspot op. Een volle pot betekende een uurtje “lekker je eigen ding  doen”. Dit werkte uitstekend. De kinderen reflecteerden open en eerlijk, genoten van de verdiende  beloningen.  

Het laatste bezoek van Hennie heeft zij oa. gebruikt om de klas een groot compliment te geven voor  de enorme groei die zij geconstateerd had tussen december en mei. 

Persoonlijk vond ik het heel prettig om met Hennie dit traject aan te gaan. Zij kan goed luisteren,  observeert terwijl zij bijna onzichtbaar aanwezig is en bleek feilloos de pijnpunten boven tafel te  krijgen. Haar contact met de kinderen is open: knap dat zij kinderen in het gesprek alle gelegenheid geeft om te vertellen wat je zo graag kwijt wilt. En… ideeën om met de groep op een positieve  manier aan de slag te gaan heeft zij volop.  

Het orkest staat inmiddels, de solisten kunnen ook in trio of kwartet optreden en dissonanten  worden samen weggepoetst. De dirigent is tevreden! 

Alfons Bakker

Leerkracht groep 7/8


© 2020 Klassenkompas.nl